En ren bensintank för västkustens skull

Skribent Axel Hulthén Sagert

Sol, sommar och semester betyder för många västkustbor att dagarna spenderas till sjöss. I tider av pandemi kan båten tyckas vara ett utmärkt sätt att spendera sommaren, men det alltmer populära båtlivet har inneburit stora påfrestningar på miljön. Boven i det miljödrama som utspelar sig i våra skärgårdar utgörs av de gamla tvåtaktsmotorer av förgasartyp som fortfarande används av många båtägare.

Axel Hulthén Sagert

Enligt Trafikverket uppgår antalet motorer av detta slag i Sverige till ungefär 200 000. Problemet med denna typ av äldre motorer är att de släpper ut närmare 30% av det använda bränslet oförbränt. Bensinen orsakar sedan stora skador på det växt- och djurliv som utgör västkustens attraktiva kustmiljö.

För att sätta stopp för problemet startade Transportstyrelsen i början av sommaren en kampanj för att uppmana svenska båtägare att skrota sina gamla tvåtaktsmotorer. Samtidigt förklarade man att ett förbud av motorerna skulle kunna bli aktuellt om ingen förändring sker. Tanken med detta är givetvis god, men samtidigt måste man förstå att en ny motor kostar så mycket pengar att detta blir en omöjlighet för många båtägare.

Lyckligtvis finns det ett alternativ, för även om vi kanske allra helst hade sett att de gamla tvåtaktsmotorerna helt fasades ut finns det ett sätt att skydda miljön utan att det innebär allt för stora påfrestningar på människors privatekonomi. För att möta efterfrågan på miljövänliga bränslen har det utvecklats bensin med betydligt lägre halt av de skadliga kolväten som utgör en stor del av den “vanlig” bensinen. Det mest kända av dessa bränslen är alkylatbensin som om använd i en tvåtaktsmotor kan reducera utsläppen med upp till 90%. Trots detta använder endast 10% av de som har motorerna detta bränsle, och det är därför uppenbart att något mer behöver göras.

Som jag ser det är dags att införa ett förbud av användandet av “vanlig” bensin i alla tvåtaktsmotorer som bygger på den miljöskadliga tekniken. På detta sätt kommer efterfrågan på de miljövänliga alternativen att öka, vilket i sin tur ger företagen möjligheter att skapa en skalekonomisk produktion. På så sätt kommer priset på den miljöbensin som idag kostar orimligt mycket pengar att sjunka, och fler båtägare får möjlighet att göra miljön en tjänst.

Vinsten för västkustens orter är uppenbar. Genom att skydda vår unika skärgårdsmiljö ökar vi chanserna att västkusten även i framtiden kommer att vara attraktiv och levande med goda möjligheter till turism. Men om detta ska bli verklighet – om även de framtida västkustborna ska få uppleva sköna sommardagar kring kobbar och skär – ja då är det hög tid att vi ser till att de som kör båt gör det med ren bensin i tanken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *